Superfoods – wyhoduj własną "superżywność" dzięki kwasom humusowym
PL EN DE ES FR RU

Superfoods – wyhoduj własną „superżywność” dzięki kwasom humusowym

Superfoods – wyhoduj własną „superżywność” dzięki kwasom humusowym

Superżywność (z ang. superfoods) to termin, który pojawia się wszędzie: w mediach społecznościowych, blogach, książkach kucharskich i na opakowaniach produktów. Nie bez powodu jest doskonale znany każdemu, kto interesuje się tematyką zdrowego żywienia. Potwierdzone efekty poprawiające zdrowie oraz nieskalany chemią smak to główne zalety superżywności. Czym dokładnie jest superżywność i jak ją bezproblemowo wyhodować we własnym ogródku – tego dowiesz się z lektury niniejszego artykułu.

Co to jest superfoods?

Superfoods to zbiorczy terminy oznaczający żywność bogatą w składniki odżywcze i witaminy. Jest to pożywienie pochodzenia naturalnego, które ma wiele korzyści dla organizmu człowieka. Znacznie poprawia zdrowie i samopoczucie oraz spowalnia procesy starzenia. Wprowadzenie superżywności do swojego jadłospisu oznacza wzbogacenie go o przeciwutleniacze, aminokwasy, minerały i witaminy.

Jak rozpoznać żywność zasobną w mikroelementy?

Niestety, w przeciwieństwie do komiksowego Supermana, superfoods nie mają wymalowanego na sobie ogromnego „S”. Ponadto w ostatnim czasie termin ten stał się modnym hasłem wciskanym niemalże wszędzie. Jak więc odróżnić prawdziwą superżywność od hasła marketingowego i jak uchronić się przed dezinformacją?

Po pierwsze: z lektury tego artykułu 😊 Przedstawiamy tutaj tylko sprawdzoną żywność, która rzeczywiście ma liczne korzyści dla Twojego zdrowia. Możesz być pewien, że jeżeli dodasz ją do swoich posiłków, to zaobserwujesz znaczny wzrost jakości życia, poprawioną odporność i lepszy humor. Po drugie, jeżeli nie ufasz czytanym w sieci artykułom, zdaj się na własne poszukiwania. Sprawdź różne źródła, popytaj ekspertów z blogów dotyczących dietetyki lub na forach. Po trzecie: zachowaj zdrowy rozsądek. Jeżeli ktoś reklamuje masło jako superżywność, to prawdopodobnie próbuje Cię oszukać. Prawdziwa zdrowa żywność nie jest tak trudna do rozpoznania, jakby się mogło wydawać. To po prostu rosnące naturalnie w glebie warzywa, zioła oraz owoce.

Wpływ superżywności na zdrowie

Dieta szczodrze zasobna w witaminy, minerały i przeciwutleniacze jest kluczowa dla utrzymania zdrowia. Nie tylko poprawi Twoje samopoczucie, ale może nawet zmniejszyć ryzyko niektórych przewlekłych schorzeń. Pamiętaj jednak, że superfoods są jedynie dodatkiem, a prawdziwie zdrowa dieta wymaga odpowiedniego zbilansowania. Niemniej jednak jest to dodatek, który znacznie zwiększy zdrowotne walory Twoich posiłków.

Dzięki wysokiej zawartości witamin i minerałów superżywność może pomóc w zapobieganiu chorobom serca oraz utracie wagi. Z kolei przeciwutleniacze zmniejszają ryzyko nowotworu. Błonnik, który jest cennym składnikiem superżywności, pomaga w zwalczaniu problemów z trawieniem. Kwasy organiczne mają działanie podobne do insuliny: regulują poziom glukozy we krwi. Kwas γ-linolenowy obecny np. w algach znacznie wzmacnia układ odpornościowy, a obecnie bada się jego potencjał we wspomaganiu leczenia chorób układu sercowo-naczyniowego, nowotworów czy cukrzycy. Wiadomo również, że superfoods reguluje metabolizm i chroni organizm przed toksynami.

Oczywiście potencjał zdrowotny poszczególnych warzyw i owoców, którym nadaje się etykietę superżywności, jest różny i uzależniony od ich składu. Dlatego najwyższy czas, abyśmy przyjrzeli się poszczególnym gatunkom.

Co zaliczamy do superfoods?

Owoce najczęściej wymieniane jako superpożywienie to jagody, truskawki i borówki amerykańskie. Szczególnie borówki uważane są za istne bomby witaminowe. Zawierają liczne minerały, błonnik oraz antyoksydanty. Chronią Twój organizm przed wolnymi rodnikami oraz spowalniają procesy starzenia. Przeprowadzone na osobach otyłych badanie wykazało, że spożywanie 50 gramów borówek dziennie skutkuje spadkiem ciśnienia krwi o 4-6%. Mogą więc przynieść ogromne korzyści dla osób z wysokim ciśnieniem, zagrożonych chorobami serca. Jakby tego było mało, wspomagają zdolności poznawcze i pamięć. Zdjęcie borówki równie dobrze mogłoby znajdować się w słowniku przy definicji pojęcia superżywności.

Co z pozostałymi owocami? Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś/aś, to najwyższy czas dołączyć do swojej diety banany. To doskonałe źródło potasu i błonnika. Truskawki są bogate w witaminę C i mangan. Kiwi wspomagają produkcję serotoniny, która jest potocznie nazywana hormonem szczęścia. Dzięki temu kiwi wpływa na jakość snu i poprawę nastroju. Oprócz tego ma wysoką zawartość błonnika.

Najlepsze superwarzywa do własnego ogródka

Niestety, ale moda na zdrową żywność ma też swoje negatywne strony. Producenci skrzętnie wykorzystują panujące trendy i częstą każą sobie słono płacić za produkty oznakowane jako superfoods. Jest na to prosta recepta: własna uprawa zdrowych warzyw! W ten sposób tanio uzyskasz żywność, co do której jakości masz pewność. Wśród popularnych, łatwych w hodowli warzyw znajdują się m.in. jarmuż, czosnek, cebula i dynia.

Jarmuż zasłynął jako składnik koktajli owocowo-warzywnych. Ma dużą zawartość witamin K, C, z grupy B, a także wapnia i magnezu. Jest łatwy w hodowli, ponieważ dobrze znosi niskie temperatury, a właściwie nawet je preferuje. Trochę chłodu sprawi, że będzie znacznie smaczniejszy. Jarmuż świetnie sprawdza się jako dodatek, natomiast w zbyt dużych ilościach może zaburzać wchłanianie niektórych substancji pokarmowych, dlatego nie wolno z nim przesadzać.

Nie jest żadną tajemnicą, że czosnek to samo zdrowie. Jest bogatym źródłem witaminy C, selenu i manganu. Zawiera również potas, żelazo i magnez. Często jest nazywany naturalnym antybiotykiem, ponieważ pomaga w leczeniu grypy. Wspomaga również procesy trawienne. Najważniejsze jest jednak to, że czosnek to doskonały dodatek do wielu dań, z łatwością więc znajdziesz dla niego zastosowanie w swojej kuchni.

W swoim ogrodzie warto również znaleźć miejsce dla dyni, która nie tylko urozmaici jesienno-zimowy jadłospis, ale także wspomoże organizm w tym okresie podwyższonego ryzyka chorób i infekcji.

Kwasy humusowe pomocą w efektywnej hodowli superwarzyw

Istotną cechą produktów zaliczanych do superżywności jest ich naturalne pochodzenie. W związku z tym nie powinno się na nich stosować chemicznych środków wspomagających rozwój i chroniących przed szkodnikami. Może to rodzić pewne obawy: czy bez takich wspomagaczy plony będą wystarczająco duże? Na szczęście na rynku są dostępne również naturalne stymulatory wzrostu zawierające kwasy humusowe. Są to substancje powstające z materii organicznej, które stanowią główny składnik próchnicy gleby, a więc odpowiadają za jej żyzność i zasobność w substancje pokarmowe.

Właściwości kwasów humusowych poprawiające plonowanie

Wśród najważniejszych właściwości kwasów humusowych wymienia się ich wpływ na strukturę gleby. Wpływają na retencję wody, co pomaga zatrzymywać więcej wody w glebie. Dzięki wysokiej zawartości węgla są doskonałym pożywieniem dla drobnoustrojów glebowych, które odwdzięczają się przetwarzaniem składników odżywczych w formy przyswajalne dla roślin.

Kwasy humusowe stymulują również wzrost korzeni, dzięki czemu warzywa swobodniej pobierają wodę oraz substancje mineralne. Większe korzenie pomagają dostać się do warstw gleby zasobniejszych w pierwiastki niezbędne dla prawidłowego rozwoju roślin. Produkty zawierające kwasy humusowe to prawdziwy superśrodek dla superżywności!

Zdrowie płynące z natury

Pośpiech, w którym dzisiaj żyjemy, negatywnie odbija się na naszym zdrowiu, a jednocześnie sprawia, że poszukujemy prostych i szybkich rozwiązań. Stąd popularność superżywności, która ma być remedium na problemy zdrowotne współczesnych ludzi. Faktycznie, wiele prozdrowotnych właściwości produktów zaliczanych do tej kategorii zostało potwierdzonych. Każda zbilansowana dieta powinna zawierać naturalne owoce i warzywa. Najlepiej, kiedy te rośliny pochodzą z własnego ogródka. W hodowli zgodnej z naturą pomogą Ci kwasy humusowe. Dzięki nim będziesz miał/a pewność, że Twój ogród obrodzi plonami nie tylko licznymi, ale przede wszystkim zdrowymi.