Słonecznik i jego właściwości zdrowotne - FLORAHUMUS - kwasy humusowe stymulator wzrostu roślin
PL EN DE ES FR RU

Słonecznik i jego właściwości zdrowotne

słonecznik kwasy humusowe na wzrost rośliny

Słonecznik i jego właściwości zdrowotne

Słonecznik jest wspaniałym dodatkiem do diety, który dostarcza wielu niezbędnych witamin i minerałów. Jego nasiona są źródłem błonnika, mają właściwości antyoksydacyjne, a także wspierają zdrowie kości oraz skóry. Niewątpliwą zaletą ziaren słonecznika jest również wszechstronne zastosowanie w kuchni: można je spożywać zarówno na surowo, jak i prażone. Doskonale sprawdzają się jako składnik sałatek. Poznaj bliżej fantastyczne właściwości zdrowotne słonecznika.

Wartości odżywcze nasion słonecznika

Słonecznik ma dużą zawartość tłuszczy, ale w większości są to jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, np. omega-6. Są one niezbędne w zdrowej diecie, a pestki słonecznika mogą pomóc w uzupełnieniu ich ilości w organizmie. Ponadto słonecznik jest doskonałym źródłem błonnika, witamin E, A oraz B9 (czyli kwasu foliowego). W jego składzie znajdziesz również cynk, potas, żelazo i wapń, które są potrzebne dla dobrej kondycji oraz samopoczucia. Słonecznik jest więc nie tylko smaczny, ale to przede wszystkim zastrzyk wartości odżywczych oraz witamin.

Mocne i zdrowe serce

Dieta zawierająca umiarkowane ilości tłuszczów nienasyconych może mieć ogromny wpływ na poprawę zdrowia serca. Zwiększając udział nasion słonecznika w swoim jadłospisie, zmniejszasz ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych, miażdżycy oraz zawału. To działanie słonecznik zawdzięcza przede wszystkim wysokiej zawartości fitosteroli, czyli substancji obniżających poziom cholesterolu. Duży wpływ na poprawę zdrowia serca mają także magnez i kwas linolowy, które obniżają ciśnienie krwi.

Zapobieganie i zwalczanie chorób

Duże ilości witamin i składników mineralnych wchodzących w skład pestek słonecznika (np. cynk i selen) wspierają układ odpornościowy i pomagają w walce z chorobami wirusowymi. Cynk utrzymuje i rozwija w organizmie komórki odpornościowe oraz zwalcza wolne rodniki. Z kolei selen przeciwdziała infekcjom i przyczynia się do poprawy odporności. Pomaga również w ochronie mózgu przed chorobami neurodegeneracyjnymi takimi jak Alzheimer.

Wpływ nasion słonecznika na poziom cukru we krwi

Przeprowadzone do tej pory badania sugerują, że codzienne spożycie 30 gramów nasion słonecznika może obniżać poziom cukru we krwi o 10% (efekty zaobserwowano po 6 miesiącach). Słonecznik ma także niski indeks glikemiczny wynoszący 35, co czyni z niego doskonały produkt dla osób chorujących na cukrzycę typu 2. Dodawanie słonecznika do żywności o dużej zawartości węglowodanów (np. chleba) może zmniejszyć ich wpływ na poziom glukozy w organizmie. Trzeba jednak pamiętać, że badania nad zbawiennym wpływem nasion słonecznika na poziom cukru są wciąż w początkowej fazie. Ich wyniki są obiecujące, ale wymagają jeszcze potwierdzenia.

Pozostałe właściwości zdrowotne słonecznika

Ziarna słonecznika wspomagają rozwój kości, ponieważ zawierają duże ilości wapnia. Z kolei zawartość potasu i błonnika reguluje trawienie i gospodarkę wodno-elektrolitową oraz usprawnia przemianę materii. Białko, witamina B oraz selen dodają energii i sprawią, że z werwą wypełnisz swoje codzienne aktywności.

Słonecznik poleca się osobom mającym problemy z płodnością oraz kobietom w ciąży. Cynk, kwas foliowy, a przede wszystkim witamina E mają ogromne znaczenie dla działania narządów rozrodczych. Witamina E pomaga także w prawidłowym rozwoju płodu. Działa także jak przeciwutleniacz zwalczający wolne rodniki, a co za tym idzie poprawiający cerę.

Zastosowanie słonecznika w kuchni

Zdrowe odżywianie czasami kojarzy się albo z niedobrym smakiem, albo dużą czasochłonnością i kosztem przygotowania posiłków. Nawet jeśli to prawda w wypadku niektórych produktów, sytuacja ze słonecznikiem ma się zupełnie inaczej. Ziarna są wyjątkowo smaczne, często są jedzone same, a jeżeli się je podsmaży, to jeszcze zyskują na smaku. Można je wykorzystać w sałatkach, owsiankach, pastach z suszonych pomidorów, wegetariańskich burgerach czy jako dodatek do wypieku chleba. Każdy znajdzie coś dla siebie! Dlatego bez zbędnych wymówek dołącz słonecznik do swojego jadłospisu, a Twój organizm na pewno Ci za to podziękuje.